OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Základy kompozice IV: Na šířku nebo na výšku

Základy kompozice IV: Na šířku nebo na výšku

Velká většina fotografií je zhotovena „na šířku“. Vedou k tomu dva důvody. První důvod je ergonomický. Konstrukce, respektive základní držení fotoaparátu je uzpůsobeno pro vodorovné snímání. Druhým důvodem je fakt, že náš pohled na svět má tvar vodorovného oválu. Jsme zvyklí na horizontální rámec pohledu. Takové jsou monitory, televizory, plátna v kinech i většina fotografií.

Na výšku

Motivy na výšku zdůrazňují vertikální linie a ty evokují sílu a důstojnost. Portréty, svislé linie a křivky, vysoké budovy, stromy jsou vhodnými náměty. Jsou sevřenější, intimnější.

Tím, že nechtíc preferujete fotografické motivy v horizontálním rámci, stlačujete vertikální objekty, aby se vešly do horizontálního rámečku. To vás nutí odstupovat od motivu a snímek zatěžujete zbytečným a nechtěným prostorem.

Moje lenost na dovolené při fotografování mě připravila o lepší záběr, který jsem musel udělat až ořezem v editoru. Tím jsem ztratil čas a udělal jsem z mého drahého fotoaparátu s velkým snímačem fotoaparát levný s malým snímačem.  

Částečně to můžete vyřešit oříznutím horizontálního záběru, ale za velkou cenu. Vzdáte se obrazových bodů snímače svého fotoaparátu a tím kvality snímku. Také rezignujete na práci s hloubkou ostrosti i perspektivou. Platí to obecně u každého fotografování, ale tady je to zvlášť markantní: Ořezávejte ve fotoaparátu! To zařídíte pohybem, změnou stanoviště, případně v kombinaci se změnou ohniska objektivu.

Na šířku

Fotografie na šířku zdůrazňují širé lány, panorama, horizont. Dávají pocit prostoru a jsou vhodné při zaznamenání pohybu. Kam směřuje pohyb (akce) nebo pohled, tam by mělo být místo a toho je víc u horizontálních kompozic.  Realitu pojímáme „na šířku“. Vhodné motivy pro tento formát jsou snímky krajiny, většiny architektury, skupinek, akcí a mnoha obecných scén.

Zákazníci vyžadují (hlavně od profesionálů) vertikální kompozice na obálku časopisu. Také sestavování fotografické knihy bez snímků na výšku je velká nuda (vím, o čem mluvím). 

Na šířku i na výšku

Většina formátů snímku jsou obdélníky. Jenom čtvercové mají stejný poměr stran. Formát čtverce je ošidné uspořádání, nicméně dobře provedené je zajímavé v záplavě ostatních. Nemnoho snímků je vhodných pro čtvercovou kompozici. Navíc v hledáčku fotoaparátu, který je obdélníkový, musíte ignorovat krajní pasáže a počítat s jejich ořezem v editoru, což není jednoduché. Čtverec můžete nastavit v menu některých fotoaparátů, což nic nemění na tom, že krajní prvky snímače nevyužijete.  

Většina objektů má jeden rozměr delší a nabádá nás umístit jej souběžně s delší stranou obdélníkového formátu. U čtverce tomu tak není. Souměrnost čtverce navozuje pocit formálnosti, nehybnosti a pohled diváka vede nekompromisně k jeho středu. Scény bez zřetelného uspořádání kompenzují dokonalou rovnováhu čtverce a jsou vhodné pro čtvercový formát, protože ten nevyžaduje směrovost. Rovněž opak řečeného, tedy přísně symetrické kompozice mohou být pro čtvercový formát zajímavou změnou. Hlavní objekt ve středu čtverce je opravdu fundamentální. 

Tím, že fotograf nekomponuje podle námětu, ale podle přirozenějšího držení fotoaparátu nebo zažitého schématu, přichází o důležitý kompoziční nástroj.

Kombinujte fotografie na výšku a na šířku podle motivu a vašeho záměru, rozšíříte levně svůj kompoziční potenciál. Zásadní je, aby v záběru bylo to, co tam má být a nebylo to, co tam být nemá. Kompozice do vertikálního a občas čtvercového rámce je méně obvyklá a i tím může být zajímavá.

Základy kompozice I

Základy kompozice II

Základy kompozice III

Základy kompozice V

Oblíbené odkazy