OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Úvahy » Z očí do očí

Z očí do očí

Člověk je pohodlný a všemožně si zjednodušuje své počínání. V případě fotografování je nejpohodlnější pozice rovně stojícího fotografa. Když je fotografovaný objekt níž, bude na fotografii z nadhledu. To je v mnoha případech zásadní chyba. Týká se to hlavně portrétů dětí, sedících dospělých lidí, fotografií zvířat a rodinných snímků. Fotografujte vodorovně z očí fotografa respektive jeho fotoaparátu do očí fotografovaných lidí nebo zvířat. 

Pokud je podélná osa objektivu zhruba rovnoběžná s terénem, je hlavní objekt zasazen do kontextu a máte možnost vybrat pozadí. Pomocí clony a ohniskové vzdálenosti objektivu můžete více či méně pozadí rozostřit a tím zdůraznit hlavní motiv nebo jej víc ztotožnit s pozadím. Dokonce můžete zakomponovat i popředí před hlavní motiv. Snímky z nadhledu budou mít za fotografovaným subjektem ostrou trávu, dlažbu nebo písek bez možnosti vaší kreativity. Vyplatí se už při kompozici snímku přemýšlet z pohledu nižší pozice fotografa.  

V leže jsem viděl jiné kompozice.

Chtěl jsem tam i město Duchcov.

Vrabec "písečný".

Pan vrabec ve svém prostředí.

Mnoho rodinných fotografií trpí tím, že autor zachytí rodinu z nadhledu širokoúhlým objektivem. Teď před dovolenou se hodí dodat, že na snímku zblízka a z nadhledu rodiny sedící na pláži u moře nebo na Mácháči nebude rozdílu. Rodina a zaostřený písek okolo. Delší ohnisková vzdálenost, tedy i větší odstup od fotografovaných má další nesporné výhody. Mimo už zmiňované menší hloubky ostrosti a volby pozadí, zaručeně nezkreslené obličeje fotografovaných a větší tolerance od přesné výšky snímání vůči očím.  

Rodina v lichotivém úhlu záběru i s okolní jarní přírodou.      

U domácích mazlíčků a zvířat obecně platí totéž ještě ve větší míře. Když má malé kotě fotografované z výšky stojícího člověka vyplnit rám fotografie, musíte použít delší ohnisko objektivu. Vlivem perspektivního zkreslení pak nebohé kotě připlácnete k ostrému pozadí, s kterým splyne. Navíc bude na snímku zátylek a hřbet kotěte bez očního kontaktu.

Listí s připlácnutou kočkou.

Takový portrét kočičky je možný jenom z očí do očí a s plnoformátovým fotoaparátem.

V případě třeba štěněte a feny můžete pořídit snímek z perspektivy štěněte, kdy fena bude z podhledu. To je významově velice dobrá kompozice, kdy fena získá na dominantnosti a jeví se jako pravý ochránce. Hlava štěněte bude v takovém případě (krátké ohnisko) na snímku větší a oči vykulené vlivem perspektivního zkreslení. Tato kompoziční úvaha platí pro různá zvířata a platí i pro lidi. Fotograf musí zalehnout. Odměnou mu je emotivní snímek.   

Fotografické pravidlo „z očí do očí“ neplatí absolutně. Úmyslný, mírný nadhled vyjadřuje defenzivní postavení fotografovaného a podhled zase jeho nadřazenost. Také mírný nadhled při fotografování portrétu ženy v detailu způsobí, že při pohledu do objektivu víc otevře oči a jsou větší.      

Snímáním z nízké polohy může způsobit, že přitáhnete zraky kolemjdoucích na vaše akrobatické kreace. Nenechte se tím zaskočit a zahoďte ostych. Vždyť víte, jaký úhel záběru je potřebný pro působivý snímek.          

Oblíbené odkazy