OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Vánoce se blíží - rychlý způsob jak vybrat fotoaparát

Vánoce se blíží - rychlý způsob jak vybrat fotoaparát

Když kupujete fotoaparát, je to radost i starost. Budu mít nový přístroj, ale vyberu dobře? Nabídka je velká, reklamy útočí, kdo se v tom má vyznat. Mrknete na internet a každý radí. Některé odborné články nabízí různé mnohavrstevné tabulky. Fotoaparát na to a ono, za takovou či onakou cenu. Explicitní závěr nikde. Kouknete do uživatelských recenzí a zjistíte, že někdo svůj přístroj chválí a jiný (možná v různém rozpoložení) na totéž nadává. Jdete do obchodu. Pokud to je nějaké „elektro“, nemá cenu se ptát. Konečně je obtížné být odborníkem na pračky, televizory, holicí strojky, domácí pekárny a ještě na fotoaparáty. Byl jsem v pražském renomovaném obchodě s fototechnikou a zatím co jsem si prohlížel jeden fotoaparát, prodavač radil zájemcům o koupi. Chrlil na ně páté přes deváté a setkal se s odpovědí „uvidíme“ a kapkami potu na jejich tváři. Co s tím?

Pojďme očistit vlastnosti fotoaparátu od balastu a jít na dřeň. Fotoaparát má produkovat technicky kvalitní fotografie. Pro splnění tohoto požadavku je fundamentální vlastností každého fotoaparátu velikost jeho snímače a světelnost objektivu. Potom jsou dva parametry, které sice nesouvisí s kvalitou fotografií, ale jsou nepřekročitelné. Jsou to rozměry přístroje a jeho cena. A to je všechno, máte nakoupeno. Tady bych mohl článek ukončit. Ještě přece jenom něco doplním a navrhnu konkrétní adepty v pěti cenových kategoriích jako dobrý nákup.

Ať máte tělo fotoaparátu z titanu, 20 režimů nastavení expozice, 60x zoom, rozpoznání obličejů, hodnotu ISO 25600 nebo se propojíte se smartphonem a ještě nejbližším satelitem, vždy nejdůležitější je velikost snímače a světelnost objektivu. Jasně řečeno: čím větší snímač, tím lépe a čím větší světelnost objektivu (menší nejmenší clonové číslo), tím lépe a basta.

U dalších dvou parametrů je to ještě jasnější, protože spolu přímo nesouvisí. Buď chcete nosit přístroj v kapse košile, nebo chcete super fotky za každé situace s tříkilovým přístrojem (včetně objektivu), který se nevejde ani do krabice od bot. Mezi těmito mantinely je váš nový fotoaparát. Naštěstí další rozpětí nebude tak široké a určíte si ho rychle, tedy peníze.

Navrhuji, abyste si stanovili maximální velikost nového přístroje a jeho maximální cenu. Pak už do toho napasujete největší snímač a nejsvětelnější objektiv. Kompromisy v těchto dvou hodnotách bych posunul ve prospěch snímače s tím, že na větší snímače je obtížnější (dražší) vyrobit světelnější objektiv. Ono je to povázané. Větší snímač - vyšší cena a větší přístroj. Světelnější objektiv - vyšší cena a větší objektiv.

Pokud nemáte příliš napjatý rozpočet, akceptujte snímače velikosti 1", 4/3", APS-C, full frame. Menší snímače nechte telefonům (dnes už mají 1/2,3"). Polevte raději ve světelnosti zoomu, zejména na delším ohnisku. Bavíme se o ceně od 9 990 Kč do 61 000 Kč (včetně objektivu). Co se týká kompaktnosti fotoaparátu, je situace přehledná. Zrcadlovky jsou větší, a kompakty, včetně systémových s výměnnými objektivy jsou menší. Vezměte si do ruky zrcadlovku a kompakt, koukněte se do hledáčku a pak se rozhodněte. Co se týká funkčnosti, jsou na tom zhruba stejně. Měnitelnost objektivů je bonus tehdy, když vlastníte víc než jeden objektiv. Platí, že jeden kvalitní je lepší než dva průměrné.  

Levné kompaktní fotoaparáty se definitivně odebraly do historie digitální fotografie. Na jejich místě jsou už telefony s fotoaparátem. V podstatě se dají koupit jenom starší modely a jejich vývoj už výrobci dávno zastavili. Zato smartphony inovují jako o závod. Kompaktní fotoaparáty se mohou vymezit větším snímačem a lepším objektivem a to také dělají, i když tím roste jejich cena. Není jiného zbytí.

Není to tak dlouho, co mobily měly snímače velikosti 1/4". Dnes mají i 1/2,3" a objektiv světelnosti až f/1,9.                 

Velikost snímače

Větší snímací prvky senzoru mají lepší zisk využitelného signálu na úkor digitálního šumu a lepší dynamický rozsah. Velikost snímacích prvků je přímo úměrná velikosti snímače a nepřímo úměrná jejich počtu. S fyzikálními zákony se nedá nic dělat. V tomto kontextu je racionální hodnota pixel density (hustota obrazových bodů), vyjadřovaná v megapixelech na čtvereční centimetr. Jednoznačně platí, že menší číslo je lepší. Tyto hodnoty bohužel nikde nenajdete.

obr 1

V začátcích digitální fotografie bylo rozlišení snímače (počet snímacích prvků) důležité, protože bylo nedostatečné. Sám jsem koupil jeden z prvních kvalitních 2 Mpx digipřístrojů za 30 000 Kč. Pak byla dlouho špice 6 Mpx a říkali jsme: konečně mohu dělat i velké, papírové fotografie. Dnes je silně přemegapixelováno i u malých snímačů. Reklama cílí na megapixely a zákazníci na to slyší.

Sousloví „menší rozlišení pro lepší fotografie“ zní divně. Používaný výraz rozlišení snímače je dost zavádějící a logicky vyvolává dojem, že více něco rozlišit je lepší. Tak tomu dnes už není. Při rozhodování o novém fotoaparátu berte v potaz počet obrazových prvků snímače, ale spíš v opačném gardu. Méně je více (pokud nehodláte tisknout billboardy). Třeba špičkový Sony Alpha A7S II má rozlišení 12,2 Mpx na snímači full frame! Tělo stojí 98 000 Kč. Zato fotí i kde je tma, že sotva vidíte.

Objektiv

Zásadním měřítkem kvality objektivu je ostrost, respektive kontrast obrazu jím vytvořený a z toho plynoucí vykreslení detailů (detailkontrast). Bez kvalitního vstupu (objektivu) nemůže být dobrého výstupu (fotografie).

Jak poznáte dobrý objektiv při jeho výběru? Podle nejnižšího clonového čísla v celém rozsahu ohniskových vzdáleností dané kategorie. Čím nižší, tím lepší. Světelnější objektiv je univerzálnější a propustí více světla, které se podílí na vytvoření obrazu. Jeho optická soustava bývá také lépe vykompenzována. Neplatí to tak kategoricky třeba pro toho, kdo fotografuje statické scény a používá stativ. Také některé speciální objektivy jsou méně světelné a drahé, ale to je mimo rozsah tohoto článku. 

Je to poněkud matoucí, ale změna o jeden stupeň v číselné řadě clonových hodnot 1.4  2  2.8  4  5.6 ….. znamená, že na snímač dopadá dvojnásobné množství světla. To je gigantický rozdíl. Ob dva stupně je to už čtyřnásobné atd.

S objektivem i snímačem souvisí rozsah zoomu. Důsledkem kompromisů v konstrukci zoomů, které vyplývají z fyzikálních zákonů, musí být nižší kvalita fotografií. Čím větší je rozsah ohniskových vzdáleností objektivu, tím je nutné uplatnit více kompromisů při jeho konstrukci na úkor ideálního řešení. Nebo také: čím větší zoom, tím horší optické vlastnosti soustavy. Rozsah ohniskových vzdáleností objektivu souvisí i s velikostí snímače. Superzoomy jsou konstrukčně řešitelné jenom na malé snímače fotoaparátů. Nepodlehněte mámení superzoomů. Mám rád termín „zoomování nohama“, který přesně vystihuje to, co má fotograf dělat třeba i s objektivem bez zoomu. V této souvislosti chci upozornit na výměnný objektiv 50mm F/1,8. Je to klasik (pro APS-C portrétní objektiv 80mm) a vymyká se poučce lepší = dražší. Třeba vynikající Canon EF 50mm f/1,8 STM stojí okolo 3300 Kč.    

Tři parametry, které jsou implicitně užitečné

Hledáček sice přímo neovlivňuje technickou kvalitu fotografií, ale celkovou kvalitu ano. Ovlivní kompozici snímku. Musíte dobře vidět, co budete fotit a kam ostřit. Proto je užitečný velký, jasný hledáček. Nerad komponuji přes LCD displej na zadní stěně s nataženýma rukama. Dnes už jsou EVF hledáčky v kompaktech tak kvalitní, že konkurují pětibokým hranolům v zrcadlovkách.

Kompaktnost, respektive váha je relevantní vlastností. Ta sice neovlivní vůbec kvalitu fotografie, ale ovlivní pohodlí fotografa. Při stejném obrazovém výkonu je pohodlnější menší (lehčí) aparát, pokud nefotografujete pouze v ateliéru. To se nejlépe pozná při dlouhé chůzi nebo u časově náročného fotografování. Často hraje roli i nenápadnost.

Modul automatického ostření  

Co má být na fotografii ostré musí ostré být, pokud možno rychle a přesně. Jistě je pro to spolehlivější větší množství zaostřovacích bodů a hlavně jejich funkčnost. Ta je lepší, pokud jsou křížové (ostří horizontální i vertikální linie) a pokud zaostřují na základě kontrastu i fázové detekce. Také záleží na tom, jak umí ostřit při nedostatku světla. To je závislé na kvalitě zaostřovacích senzorů a také na světelnosti objektivu. Čím je světelnější objektiv, tím lépe funguje automatické ostření. Obecně: fotoaparáty, o kterých hovoříme, ostří dobře, jinak by si je nikdo nekoupil.  

Ostatní nepodstatné funkce, které matou zákazníka

Objektiv a snímač mají pozitivní nebo negativní vliv na kvalitu fotografií. Další hodnoty uváděné v technických specifikacích a často akcentovaných výrobci mají na kvalitu snímku neutrální vliv. Neboli jsou zbytné, někdy zbytečné, ale zaplatíte za ně.

Stabilizátor obrazu. Stabilizujejenom pohyb ruky fotografa.Takže jej využijí pouze ti, co fotí statickou scénu z ruky. Fotografové, kteří fotí vážně krajinu nebo architekturu, používají stativy. Ti, co fotí totéž nevážně (tím nemíním nekvalitně), mohou zapnout stabilizátor při zhoršených světelných podmínkách.

Hodnoty ISO. Výrobci mohou beznákladů umožnit nastavení jakéhokoliv ISO. Jediné, co má vliv na relativní použitelnost snímků s vysokou hodnotou ISO, je velikost snímacích prvků. Pokud jsou snímky nepoužitelné, je ISO jenom číslo napsané v manuálu fotoaparát. V absolutní hodnotě je použitelné solidně vysoké ISO 1600 a více. Závěr tedy zní: Použitelné ISO je velmi ceněná veličina fotoaparátu, ale není závislá na uváděné hodnotě. Je to jako když máte na tachometru běžného auta hodnotu 300 km/hod, nebo když je slabý příjem stanice rádia, která šumí a přidáte velmi hlasitost.    

Video. Nechci video kategoricky zatracovat. Chápu, že výrobci chtějíuniverzálnější přístroj a leckomu se může hodit. Pro mě je fotoaparát na fotografování a video je jiná kategorie vizuálního umění.  

Digitální zoom. Se zoomem to nemá nic společného. Tento výraz by měl zmizet z fotografického slovníku. Je to přiblížení výřezu scény, jako když si hotový obrázek na displeji fotoaparátu nebo na monitoru zvětšíte. Fotoaparát zvětší snímek, provede uprostřed výřez a dopočítá na deklarovaný počet obrazových bodů. Úplně totéž uděláte v každém editoru a lépe.  

Scénické režimy (motivové programy). Vyberetesirežimpodle situace na scéně, kterou chcete zachytit a fotoaparát pak sám provede potřebná nastavení. Na voliči expozičních režimů je základní zóna, kde jsou automatické programy včetně motivových a kreativní zóna, kdy fotograf zasahuje do expozičních parametrů. Slovo kreativní přesně vystihuje rozdíl mezi oběma skupinami. Scénické režimy pomohou začátečníkům v začátcích. Pak už je nepotřebuje, pokud nechce být stálým začátečníkem.   

Scénických režimů může být skoro neomezené množství např. Portrét, Krajina, Západ slunce, Noční scéna, Sport, Pláž, Sníh. Třeba v režimu Portrét se fotoaparát snaží při zaostření na tvář rozostřit pozadí nastavením nižší clony a při nedostatku světla aktivuje blesk. Režim Krajina zase spočívá na pokud možno nejvyšší cloně, aby bylo vše ostré. Zelené a modré tóny budou živější. Sport aktivuje automatické ostření, sekvenční snímání a krátký čas expozice i za cenu vysokého ISO atd.

Problém je v tom, že je to podle „logiky“ fotoaparátu a ta může být nelogická a hlavně odlišná od záměru fotografa. Limitujícím faktorem jsou stejně vlastnosti fotoaparátu a světelné podmínky na scéně. Faktem je, že fotoaparát může udělat expozičně průměrnou fotografii a začátečník jí tedy nepokazí špatně nastavenou expozicí.  

Co bych si koupil v listopadu 2016

Na cenové ose vidím 5 kategorií fotoaparátů. Vyzkoušel jsem dost přístrojů a také dost jsem vyčetl z jejich specifikací a zkušeností kolegů. Já bych si dnes koupil podle kategorií:  

  • 1 (vyšší) Sony Alpha A7R + FE 28 mm f/2.0 (61 000 Kč)
  • 2 (vyšší střední) Fujifilm X-T2 + 18-55 mm (54 000 Kč)
  • 3 (střední) Fujifilm X-E2s + 18-55 mm (28 000 Kč - 1 400 Kč cashback)
  • 4 (nižší střední) Nikon D3400 + 18-55 mm AF-P VR (14 000 Kč),
  • 5 (nižší) Sony CyberShot DSC-RX100 (9 990 Kč)

Nikam si mi nevešel Canon PowerShot G5 X (18 500 Kč), kterýmá pevný objektiv s dostatečným rozsahem ohnisek, dobrou světelností a velikost snímače 1". Vše v kompaktním provedení.Totéž platí ještě o chlup lepšímu přístroji Panasonic Lumix DMC-LX100 (17 000 Kč) se snímačem 4/3".

Na podporu prodejů ke konci roku nabízejí někteří výrobci fotoaparátů tzv. cashback, kdy vám po zakoupení zboží vrátí část ceny. Nyní probíhají cashbacky u značek: Fujifilm, Canon, Nikon, Pentax, Olympus. Obecně neměňte své rozhodnutí za cenu třeba 5% slevy. Připomenu ještě můj článek zde o mém průzkumu cen v Drážďanech, které jsou nižší.     

Můj výběr je samozřejmě subjektivní. Jsem si například vědom, že nerad fotografuji s nataženýma rukama přes LCD displej, a proto možná příliš preferuji solidní hledáček. Důležitým parametrem při výběru byla cena v poměru k výkonu.

Když vás fotografování bude zajímat, tak čím víc budete fotografovat, tím víc budete používat kreativní nastavení fotoaparátu a mnoho nedůležitých funkcí používat nebudete. Je legitimní případné vaše rozhodnutí používat svůj smartphone k vážnému fotografování, pokud má kvalitní fotoaparát. Dokonce i někteří profesionální fotografové používají fotoaparát v telefonu na svojí práci. To o snímači a objektivu zde platí úplně stejně. Špička je zatím snímač 1/2,3" a objektiv světelnosti f/1,9.

Fotoaparát přináší vizuální sdělení, proto po technické stránce je nejdůležitější kvalita obrazu. Při výběru nového fotoaparátu zaměřte své priority tímto směrem a neměňte je za nedůležité, často jenom komerčně zaměřené funkce. Pro kvalitu fotografie je zásadní velikost snímače a světelnost objektivu.

Pokud někomu blízkému nebo sobě vyberete nějaký ze sedmi uvedených fotoaparátů, neuděláte chybu a za svoje peníze dostanete nejlepší zboží.     

 

 

Oblíbené odkazy