OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Úvahy » Proč Olympus prohrál boj s telefony a končí

Proč Olympus prohrál boj s telefony a končí

Olympus k 1.lednu 2021 prodal svoji fotografickou divizi, respektive divizi Imaging, investičnímu fondu JIP (Japan Industrial Partners). Vznikla firma OM Digital Solutions Corporation. Po 84 letech tak končí velká legenda fotografického průmyslu. Co se stalo? Stratégové Olympusu vsadili v roce 2009 na špatného koně. Tím byl malý-velký snímač 4/3" (17,4×13,0 mm) i ve svých high-endových fotoaparátech.

Olympus končí III.jpg

Fyziku nemůže ošálit vzhled fotoaparátu, výborné ovládání, ostření, stabilizace, optika ani dílenské zpracování. Prostě menší snímač, respektive menší snímací prvky, poberou méně světla. Snímače Olympusů Micro Four Thirds mají zhruba čtvrtinovou plochu snímače velikosti Full Frame a přibližně o 40% méně než je plocha snímače APS-C. Pokud je mi známo, tak dnes se největším snímačem může chlubit smartphone Huawei P40 Pro. Nárůst plochy od předchozího modelu P30 je 40% a dosahuje 1/1,28 palce. Odstup od Micro Four Thirds je už příliš malý. Samozřejmě kompaktní fotoaparáty s ještě menšími snímači jsou už dávno v propadlišti dějin. Čeká taková cesta i Olympus? Čekala by. Uvidíme, co na to nový vlastník. Jisté je, že nekoupil fotografickou divizi Olympusu proto, aby byla prodělečná jako poslední tři roky.

Opravdu po 84 letech opouští Olympus náš fotografický svět. Řeči, že nový majitel bude pokračovat, zachová atd., jsou logické. Pohřbívat legendu není snadné ospravedlnit. Omlouvám se za pesimizmus, ale... Máme příklady: JIP provedlo akvizici do notebooků Sony a přes ubezpečení v pokračování byla zastavena jejich výroba. Po letech, které daly zapomenout, došlo k jakési výrobě pro velmi omezenou část asijských trhů. Druhý příklad se týká ikonických fotoaparátů Pentax. Akvizice firmy Ricoh znamenala značné omezování výdajů, prodlužování vývojových cyklů a posun Pentaxů na okraj zájmu, což jistě konkurence uvítala.

Olympus končí I.JPG

Olympus jako jeden z mála výrobců vstoupil úspěšně do digitální éry. Menší snímače = menší náklady, tedy větší zisky. Olympus dříve z peněz za fotografickou techniku všech kategorií vybudoval divizi zdravotnické techniky. Po nástupu fotografujících telefonů nepřipravený Olympus naopak dotoval fotografickou divizi z peněz za zdravotnickou techniku. Není divu, že už se jim to nechce takto dělat. Vzhledem k usilovnému lpění na jejich snímači Micro Four Thirds není vidět světlo na konci tunelu, naopak, telefony budou lepší a lepší.

Ještě bych se chtěl zmínit o marketingu. Podle mého názoru jej měl Olympus na svoji dobu dobrý. Pak chytré telefony sfoukly nižší třídu, hlavní proud a Olympusu zbyla nejvyšší třída s malými snímači.

Trochu se vtírá analogie s FujiFilmem a jeho foťáky. Společnost FujiFilm masivně investuje do marketingu. Platí mnoho speciálních fotografů po celém světě. Říkají jim X-Photographers a u nás jich je šest. Všichni hlavně vytrubují, jak sekli s plnoformátovými foťáky a šli do APS-C. Fujifilm se snaží kompenzovat už zmíněnou fyziku, ale ono to moc nejde. Zákazníci časem poznají, že cena 52 000 Kč (tělo Fujifilm X-T4) je vyšší než za slušný Full-Frame od jiného výrobce. Po Olympusu a jeho Micro Four Thirds následuje velikost snímače APS-C. Pokud to bude lehčí, levnější, byť o něco horší alternativa k Full Frame, tak to bude fajn. Jinak zbydou fotografující telefony a pak plnoformát.

V době kinofilmové jsem vlastnil zrcadlovku Olympus OM-2 s objektivem Zuiko 50/1,8. Potom už jsem neměl k jinému předmětu takový vztah. Proto mě zpráva o konci společnosti Olympus zasáhla jaksi osobně.



Oblíbené odkazy