OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Proč jsou fotografie z mobilu „lepší“ než z drahého foťáku?

Proč jsou fotografie z mobilu „lepší“ než z drahého foťáku?

Otázka, proč jsou fotografie z mobilu velmi často lepší než z drahých fotoaparátů, je legitimní a často frustrující (pro majitele těch fotoaparátů). Uklidňující odpovědí je, že každý identický snímek z mobilu je horší než z lepšího foťáku, ale jenom v případě, že ten z fotoaparátu vypipláte v kvalitním programu na úpravu snímků. Králem všech editorů je Photoshop ve spojení s Lightroomem jako součást plánu Adobe Creative Cloud pro digitální fotografii, který je stále aktualizován a tak doplňován o nejnovější poznatky vývojářů. Při správném používání jsou výsledky dech beroucí, stejně jako cena.

Fyzika je neúprosná a množství relevantních informací o snímku je na straně klasického fotoaparátu. Je to proto, že fotoaparát může mít větší snímač a větší, složitější objektiv.

Fotografující telefon umí excelentně fungovat v reálném čase na základě své výpočetní síly. Prostě všechno nějak dopočítá, dobarví a domaluje. Je to trochu tak, jako když se v dávných dobách ručně kolorovaly černobílé fotografie štětcem a barvami. Síla fotoaparátů s větším snímačem, např. full frame je velký dynamický rozsah. Umí zaznamenat velmi jasnou oblohu a zároveň postavu ve stínu. Mobil vypočítá, kde má co být a optimisticky to domaluje a vyvede scénu v sytých barvách. To je hezké, nikoli úplně autentické. Třeba v případě obličeje tam nechá siluetu, protože rysy obličeje domalovat nemůže. Když trochu pozná oči, nos atd., tak z toho udělá kontrastní reliéf. Když pozná rysy obličeje, tak je vyhladí s pleťovkou jako dětská prdýlka. Oblohu nebo trávu pozná dobře, tak je pěkně obarví a obláčky budou kontrastní. Abych moc nepomlouval foťáky v mobilech, tak u těch lepších to můžeme zarazit a fotit třeba v RAW datech nebo nastavit „výrobu“ JPEG fotografií v mobilu méně agresivně, ale další informace do fotografie prostě nedostaneme. Navíc tím uděláme z fotoaparátu v mobilu dost podřadný kompakt.

Snímače v mobilech jsou velmi malé a tedy reálné ohniskové vzdálenosti objektivů kratičké. Z toho plyne gigantická hloubka ostrosti. Vlastně to ani moc nemusí ostřit, protože všechno je v hloubce ostrosti.

Fotoaparát spojený s telefonem dělá to, co je logické. Snaží se udělat líbivou fotografii pro zobrazení na svém displeji. Takových vzniká miliony denně. Lidé je v lepším případě sdílejí a ukládají do telefonů, aby je někomu ukázali zase na displeji. Při zvětšení na monitoru, televizi nebo v tištěné podobě nejsou u fotografií ze smartphonů vidět detaily a projevují se výrazné artefakty. To už obvykle nikdo neřeší, protože na displejích telefonů to vypadá OK.

Navzdory výše uvedenému, někteří profesionálové pracují s chytrými telefony a různé fotografické soutěže vyhrávají snímky z mobilů. Já si myslím, že je to v pořádku. To nejpodstatnější na snímku, tedy okamžik záběru ve spojení se světlem, kompozicí, případně výrazem fotografované osoby, buď je nebo není zajímavý. Ve prospěch smartphonů mluví fakt, že je máme stále při ruce. V nepříliš vzdálené době se mi mnohokrát stalo, že jsem viděl zajímavou scénu, ale neměl jsem u sebe svoji zrcadlovku. Stará fotografická hláška říká, že nejlepší fotoaparát je ten, který máte u sebe.

Oblíbené odkazy