OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Proč fotografujete právě tuto scénu?

Proč fotografujete právě tuto scénu?

Fotografuji proto, že chci pouze dokumentovat realitu okolo sebe? Takové fotografie mají v lepším případě informativní hodnotu. Nebo chci novými pohledy s využitím technických prostředků vytvářet fotografie? V takovém případě je podstatný váš tvůrčí vklad.

Jsme fascinováni hezkými případně neobvyklými scénami nebo barvami, tvary, liniemi, strukturami, rytmy, kontrasty či rozhodujícími okamžiky. Hezké, či neobvyklé scény to často bývají pouze pro nás. Slona v africké buši nebo scenérii moře budeme z hlediska zajímavosti jinak hodnotit my středoevropané a jinak ti, pro které jsou to běžné pohledy. Těm se budou jevit zajímavé třeba naše lesy nebo paneláková sídliště. Můžete cestovat na exotická místa a potom uspořádat výstavu, která bude úspěšná. Při ryze informativních snímcích divák ocení jenom vaše zprostředkované vizuální poznání zajímavých míst nebo situací.

Pro tvůrčího fotografa je důležité vyhledávat všemožné obsahy pro uplatnění různých forem. Prostě hledat různé objekty a pohledy na ně, vidět emotivní fotografie v místech, kde by nefotograf viděl jenom dokumenty prostého stavu reality.

 

Na staré opuštěné stavbě stará opuštěná tvář a její poloportrét. Textury, barvy, kontrast, linie. To všechno musí fotograf při hledání námětu vidět jako budoucí snímek.   

Zajímavější pro kreativní práci fotografa je třeba vrakoviště, než obsahově fádní pobřeží moře s palmou. Ten jeden záběr palmy a moře při zapadajícím slunci vidí skoro každý, ale snímky na vrakovišti vidí pouze zkušené a vycvičené oko fotografa. Nicméně i tu palmu lze zachytit různě, ale zpravidla jeden pohled je ten „klasický“, emotivní. V tomto případě vymýšlení krkolomných forem obvykle nevede k lepšímu výsledku.

 

Hezká scéna. Myslím, že by ji zahlédl skoro každý. Takové snímky najdeme na pohlednicích a v katalozích. Možná my suchozemci tam proto pojedeme. I přes tuctový námět si snímek zachovává slušnou kompozici.

Američani, jak je jejich zvykem, to vyřešili v Yellowstonském národním parku tak, že na příslušném místě je postavená vyhlídka. Nevím, zda je to ideální řešení pro fotografa, ale fakt snímek z této vyhlídky je nejhezčí, protože scéna je tam nejhezčí. Když počkáte na světlo, tak se nemůžete zmýlit.  

Jedinečný okamžik zachycují momentky, které mají dokumentační hodnotu nebo k tomu ještě emoce? V druhém případě je přidanou hodnotou vklad autora. I to je dokumentující fotografie, ale pečlivě vybraná autorem podle výrazu, světla, významu nebo polohy jednotlivých prvků. Někdy může převyšovat jeden z těchto prvků natolik, že ostatní jsou nedůležité.

 

Snímek jsem udělal na jedné demonstraci, která se zvrhla v násilí a zasahovala policie. Technicky je to nedokonalé, všechno se symbolicky kácí a vše je o výrazu jedinečného okamžiku. Snímek vyjadřuje dokonale atmosféru násilí a strachu, který tam panoval. Myslím, že to každý ze snímku cítí.

Fotografie patří mezi výtvarná umění, která vnímáme vizuálně, tedy zrakem. Naším komunikačním kanálem jsou emoce na onen zrakový vjem. Právě na tyto emoce se zaměřují fotografové. To mohou realizovat zaznamenáním emotivní scény, která se nabízí okolo fotografa, nebo jejím vyhledáním, naplánováním, vytvořením, modifikací pomocí fotografických technik.

Použil jsem některé výrazy, které musím krátce popsat:

Scéna, která se nabízí okolo fotografa   

Je to ten typ, co nás ohromí a přinutí zmáčnout spoušť. Snímek vzniká spontánně, kdy realita oslovuje fotografa. Ta se často nachází pro nás v neznámém prostředí. Její nebezpečí spočívá v tom, že může ohromit pouze nás a to ještě v reálu, který si připomeneme fotografií. Na druhou stranu, pokud jsou to fotky z rodinné dovolené, proč ne.  

 

Slon v buši je pro nás silným zážitkem. Obávám se však, že v tomto případě pouze v reálu. Fotkou si zážitek připomeneme, ale s ostatními snímek nehne. Vypadá jako podepřená, dvojrozměrná maketa (dvě nohy). Ještě, že ho zreálňuje ten trus.

 

Po mnoha hodinách chůze do kopce jsme došli k Garibaldi Lake. Naštěstí bylo okolo nás tolik krásných scén, že ač zmoženi, téměř nešlo pochybit. Krásnou fotku dělá skoro na 100%  krásná scéna, kterou každý vidí na první pohled.

Scéna, kterou fotograf vyhledá

Souvisí s uměním „vidět“ fotografii, tedy aktivně ji vyhledávat. Záměr fotografa vznikne po jejím nalezení. Snímek vzniká spontánně jako výsledek konfrontace našeho tvůrčího myšlení s náhodně objevenou realitou. Autorským přínosem je často výběr podstatného, respektive odstranění zbytečného v hledáčku. Klasickým příkladem je street foto.

Street fotografie je zvláštní pro svou autenticitu. Zachycení zajímavého momentu dělá z fotografa tak trochu lovce.

 

Opět slon v buši, ale tady fotograf viděl zajímavý záběr. Pohyb slona, struktura popředí, krásné světlo. Navíc kontrast mohutného tlustokožce a malého opeřence je zajímavý i vtipný. Na rozdíl od prvního slona tento snímek zaujme diváka, i když scénu v reálu neviděl.

Celkem nezajímavý záběr se žlutou zdí, která diváka téměř „nepustí“ do fotografie.

 

V záběru je skryt zajímavý obrázek.

 

Třetinová kompozice žlutooranžové plochy s jemnou strukturou diváka navede na diagonální křivku, která společně se vzorem na šedé ploše směřuje do pravého dolního rohu (jako při čtení). Žlutooranžovou a modrou plochu odděluje šedá s liniemi a vzorem. Jedná se o komplementární barvy, které leží v barevném kruhu naproti sobě a jsou vyvážené a kontrastní. 

 

Je to pohled kamsi do stropu. Podstatné jsou tvary, křivky, barvy, jasy, kompozice. To vše vytváří vizuálně emotivní snímek a rámeček z něho dělá abstraktní obraz. Kdo to „vidí“? Přínos autora je 100%.

 

Ve větším městě jsem nalezl toto zátiší, které mě připadalo zajímavější, než antická památka naproti, kde cvakaly fotoaparáty. Ale chápu, že děti vyfotografované před tou památkou budou ještě za dvacet let vědět, že tam byly (jestli je to bude zajímat).  

 

Na Madeiře jsem chodil každý den okolo, až jsem zahlédl tento záběr. Světlo a nízké mraky byly podstatné pro tento snímek. Kdybych byl místní, znal bych tuto situaci (nebo zajímavější) a mohl bych si záběr naplánovat.

 Naplánování scény

Vyhledání scény podle představy fotografa, který ví, co chce fotografovat. Není to tedy náhodné hledání. Patří sem např. klasické fotky průběhu svatebního obřadu, kdy ten polibek musí fotograf vhodně zaznamenat. Nebo to můžou být snímky motivů záměrně ovlivněných ročním obdobím, denní dobou, počasím.

 

 

Za deště se mění scéna, lidé se chovají jinak a nosí nad sebou barevné deštníky. Další příležitostí jsou zrcadlící kaluže. Když prší, je dobrá příležitost vydat se pro neobvyklé plánované záběry.

 

Naši známí mají na horách chalupu a u ní je tento výhled. V létě mě napadlo, že zajímavý snímek bych mohl udělat v zimě za soumraku. Počkal jsem půl roku a pak jsem plán realizoval.

 Vytvoření scény

Tady mám na mysli aranžovanou fotografii, do které patří i stylizovaný portrét, zátiší nebo komponované snímky svatební dvojice a svatebních hostů po obřadu. Fotograf může do scény něco přidat. V každém případě scéna v reálu existovala.

 

Komponovaný portrét v exteriéru. Kompozici provádí fotograf a tím vytváří scénu. Objektiv způsobil přesnou kresbu v obličeji a rozostřené pozadí.

 Modifikace scény

Její dodatečná, zásadní softwarová úprava vyjma běžného ořezu nebo vyvážení jasů, kontrastu či barev. Sem patří i softwarové zásahy, které zcela mění jasové a barevné poměry nebo vytvářejí fotografii neexistující scény. Pro puristy by sem mohl patřit i retušovaný portrét nebo rozostřené pozadí, ale to není ten případ.

 

Původní snímek a dodatečně upravený, který jsem udělal pro tento článek. Protože voda není náš živel, působí softwarové přidání vody tajemně a plaz nebezpečně. Je lhostejné, zda je plaz nebezpečný, dokonce zda vyhledává vodu. Tato scéna nikdy neexistovala. Samozřejmě obrázek nesmí být určen pro dokumentaci života tohoto živočicha.

Ve všech případech je důležitým faktorem kompozice a technické provedení snímku. Kompozicí rozumím umístění prvků v obraze a jejich interakce. I technické provedení je tvůrčím nástrojem autora. Použitá clona, expoziční čas nebo ohnisko objektivu souvisí s jasovým podáním fotografie, hloubkou ostrosti, pohybovou neostrostí nebo perspektivou.

Odpovězte si před zmáčknutím spouště na jednoduchou, ale zásadní otázku: Proč fotografuji právě toto. Pokud nemáte odpověď, nefoťte. Metoda mačkání s tím, že něco vyjde je sice možná, ale dost frustrující. Odpověď na naši otázku „proč“ může znít: Výraz někoho, emoce (láska, strach, údiv, harmonie), barvy, linie, tvar, vzor, struktura, kontrast a to ideálně v zajímavé kompozici.  

     

 

Oblíbené odkazy