OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Prague Car Festival s fotoaparátem aneb Ohnisko objektivu

Prague Car Festival s fotoaparátem aneb Ohnisko objektivu

Navštívil jsem o víkendu automobilovou výstavu Prague Car Festival jak jinak, než s fotoaparátem v ruce.

Na výstavišti PVA Expo Praha Letňany bylo k vidění přes 300 automobilů. Tato motoristická výstava byla zaměřená na upravené automobily, luxusní, sportovní a závodní vozy, ameriky a elektromobily.

Ve výstavních halách bylo umělé světlo normální intenzity. Fotoaparát ukazoval při mém měření expozice hodnoty např. 1/125 sec. f/4, ISO 1600, což odpovídá ideálně 7EV. Já jsem volil 1/100, f/5.6 ISO 1250 při kompenzaci expozice 1/3 EV, z čehož plyne opět 7EV na fotografované scéně. Na scéně nebyl pohyb, proto stačilo 1/100 sec, chtěl jsem trochu větší hloubku ostrosti (f 5.6), méně šumu (1250 ISO) a nepříliš světlý snímek (-1/3 EV). U fotografie modelky na pódiu bylo světla asi 8x víc (10 EV). 10EV - 7EV = 3EV (2x2x2=8). Pozadí dost svítilo, proto jsem použil blesk (jako v protisvětle) s korekcí -1/3EV a manuální nastavení expozice 1/160, f/8, ISO 800, což odpovídalo měření expozice fotoaparátem.

Musím podotknout, že dohodou bylo stanoveno pro 0EV takové množství světla, při kterém bude správná expozice na šedou tabulku 1 sec, f/1 a ISO 100. Z toho plyne ostatní (o hodnotách EV jsem psal zde) i to, že porovnávat dvě scény z hlediska EV je možné pomocí šedé tabulky (nebo alespoň odstínu pleti) a bodového měření expozice v případě rovnoměrného osvětlení.


 

U prvních dvou snímků jsem použil ohniskovou vzdálenost objektivu 27 mm (ekvivalent full frame). To způsobilo, že u snímků zblízka se popředí zdá větší (křídlo, respektive nárazník a světlo starých amerik). Naopak u snímku pomalované slečny byly žádoucí reálné proporce, proto ohnisko 50mm. U Ferarrari byl možný nevelký odstup a ohnisko 35 zachovalo téměř reálnou perspektivu. K modelce na pódiu jsem se blíž nedostal. Když jsem chtěl, aby na snímku bylo pozadí a celá slečna, tak jsem použil 100 mm.

Není dobré soustředit se na auta, slečny, návštěvníky atd., ale na záběry a vnímání celkové atmosféry místa. Nesmíte být účastníkem akce, ale fotografem. Je to takový zvláštní stav, kdy jste „lovcem“ okamžiku.  

Oblíbené odkazy