OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Úvahy » Modelky na fotografiích jinak? Co třeba silné nebo chlupaté?

Modelky na fotografiích jinak? Co třeba silné nebo chlupaté?

V zaběhlém světě modelek a fotografů došlo v poslední době k dvěma dost neobvyklým událostem, které mohou nastiňovat budoucí trendy, ale také mohou být výkřiky do uzavřeného světa modelingu.  

Ve Francii je od 1. října 2017 účinný zákon, který nařizuje, že francouzské reklamní agentury musí jasně označit fotografie modelek, jejichž postava byla digitálně upravená. Jakákoli takto upravená komerční fotografie musí být označena spojením “photographie retouchée” (retušovaná fotografie).

Grafické programy dělají modelky krásnější a to mimo jiné znamená i štíhlejší. Nejznámější je Photoshop, který způsobil, že lidé užívají výraz photoshoped ve smyslu komplexně upravit. Není to tak, že by to chtěla modelka nebo dokonce fotograf, ale požadují to ti, kdo to platí a ti zase mají zjištěno, že to požadují jejich zákazníci, protože to vyžadujeme my. Možná to teď bude ve Francii jinak, vlastně musí to být jinak. Sankce jsou nejméně 37 500 € nebo 30 % z nákladů na reklamu. Zároveň musí mít modelky osvědčení od lékaře, že jejich BMI je v pořádku a jsou zdravé. Zkratkou BMI (body mass index) je číslo používané jako indikátor váhy. Osvědčení bude platné 2 roky a budou jej muset mít i modelky z jiných zemí, které budou pracovat ve Francii.

Francouzští politici věří, že to povede k snížení nerealistických obrazů těla, kterým jsou děti a mladí lidé vystavováni.Francie tím chce bojovat proti anorexii a dalším poruchám příjmu potravy, kterými trpí 600 000 mladých lidí. Ve věku 15 - 24 let je to nejčastější příčina smrti, po dopravních nehodách.

Zákon proti vyhublým modelkám platí už v Itálii, Španělsku a Izraeli. Ve Francii, která je Mekkou modelingu, to vyvolává větší zájem médií a veřejnosti. Že by došlo k zásadní změně na molech je nepravděpodobné.     

Druhou událostí je chlupatá modelka, respektive v tomto směru neošetřená švédská modelka Arvida Byström, která udělala novou reklamní kampaň pro Adidas. Nechala se vyfotit v růžovém tričku a bílých šatech jako křehká kráska. K tomu neoholené nohy s dost patrným ochlupením. A oheň byl na střeše (to byl asi důvod akce). Podle některých to je nehorázné a podle jiných přirozené.

Arvida Byström se dočkala mnoha urážlivých, odsuzujících i výhružných komentářů. Na svém Instagramu napseala: „Neumím si představit, že bych se pokoušela existovat bez takovýchto práv. Srdečně zdravím a pamatujte, že ne každý má jako osoba stejné zkušenosti.“ S tím vřele souhlasím. Některé chudáky feministka Arvida doháněla k zuřivosti a ti ji v komentářích titulovali slovy špinavý feministický imbecil. Dokonce jí vyhrožovali znásilněním a smrtí. Někdo jiný zase napsal: Děkuji firmě Adidas za to, že ukázal ženu jaká skutečně je a co znamená ženskost.

Arvida Byström je také fotografkou a ráda se ve své tvorbě dotýká genderových norem a ženskosti. Já bych k tomu dodal, že v takové Švédské podobě. Na Instagramu má 237 000 followerů. Spolu s Molly Sodovou vydala knihu Pics Or It Didn't Happen obsahující 270 fotek ženského těla, které Instagram stáhl za porušování pravidel. Švédská fotografka má v Londýně galerii GAL, kde si pravidla určuje sama a může se třeba stavět na hlavu.

Bylo by nesolidní, kdybych na závěr nezaujal postoj. Dělal jsem několikrát fotoreportáž z Elite Model Look, z České Miss a z několika přehlídek. Mně se líbily vždycky modelky štíhlé a neochlupené. Tím vůbec neříkám, že zaoblená postava nebo viditelné ochlupení modelek je zavrženíhodné či nepřípustné a respektuji jejich obdivovatele. Předpokládám, že vynucení dodržování takových norem bude problematické, zejména když se většinový názor spotřebitelů nezmění. Ve věci chlupatosti se firmě Adidas podařilo zaujmout a tím to končí. Názory a fotografie Arvidy Byström a komunity okolo VICE jsou zajímavé. Pro mnohé asi dost nestravitelné.    

Oblíbené odkazy