OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Úvahy » Kouzlo okamžiku

Kouzlo okamžiku

Pro kvalitu reportážně – dokumentární fotografie je zásadní okamžik záběru, který je v ideálním případě totožný s rozhodujícím okamžikem měnící se fotografované scény. Pak je výsledný snímek pro diváka nejzajímavější. To jsem napsal ve svém článku 2. 8. 2008. Dnes už bych to takto nenapsal. Velmi známý průkopník moderní reportáže Henri Cartier-Bresson vymyslel ikonický termín "rozhodující okamžik". Je to takový záběr, kdy se pohyblivé části scény dostanou do seskupení, které nejlépe vystihuje autorův záměr. To sice platí stále, ale fotograf se může rozmyslet později. Důvodem je prudký rozvoj 4K videa.

Statické snímky čelí konkurenci videa, které pochází z jednoho přístroje. Nabízí se možnost snímání videoklipů ve vysokém rozlišení a následném vyhodnocování velkého množství materiálu. Tento postup garantuje dobrý výsledek. Je to odložení zodpovědnosti za stisknutí spouště ve správný moment a její přenesení na fotoaparát a editační proces. Zní to pro nás reportéry dost pesimisticky, ale je to tak. Třeba já asi zůstanu klasickým ostrostřelcem.

 

V takovém případě musí fotograf vědět kdy tam vlítnout. Toto jsem dělal objektivem s normální ohniskovou vzdáleností v bezprostředním kontaktu krátkou sekvencí dvou snímků. První je ten pravý.

Více než čtyřnásobek rozlišení nabízí 4K v porovnání s Full-HD. Třeba Panasonic Lumix má jednotlivé snímky z 4K 3840×2160 nebo 4096 x 2160 (8.8 Mpx.) a to už jsou plnohodnotné fotografie s možností ořezu atd. Funkce 4K Photo od Panasonicu umožňuje z videa v rozlišení 4K snadno vyříznout jednotlivé snímky a kvalitu obrazu přizpůsobit tak, aby byla optimální pro fotografie. Formát nahrávání, kvalitu snímku a úroveň jasu nastaví automaticky. Poslední profesionální plnoformátový Canon 1D X Mark II má video 4096 x 2160 a frekvenci snímání až 60 sn./s, z kterého je možné extrahovat 8,8 megapixelové fotografie. Dokonce i RAW data může v sekvenčním fotografování ukládat rychlostí 14 sn./s (se zvednutým zrcátkem 16 sn./s) 170 x.

Naštěstí fotograf je stále nejdůležitějším členem procesu tvorby snímků. Musí hledat světlo, úhel záběru, expozici i výraz, kdy má smysl třeba pustit video. Předvídání a zkušenosti jak se děj posunuje a kdy má fotograf zbystřit, je nenahraditelné.  

 

Když jsem dělal reportáž na Národní třídě k 25. výročí listopadové revoluce, zahlédl jsem tuto situaci a zmáčnul. I tak bylo na paměťové kartě z toho dne přes 500 fotografií. Neumím si představit, že bych odeslal rychle výběr k uveřejnění z mnoha tisíc snímků pořízených rychlými sekvencemi.

Probírat se v postprodukci mnoha tisíci záběry z jedné akce není moc lákavá představa a pro běžnou fotografickou tvorbu, třeba z dovolené, je nerealizovatelná. Faktem je, že profesionální tým má na to asi lidi.

Takzvaná momentka v klasickém smyslu slova je stále nejrozšířenějším fotografickým žánrem. Od příležitostných fotografů přes nadšené amatéry až po profesionály je stále „lov okamžiku“ nejčastější metodou fotografování. Rozdíly spočívají v nadání, znalosti a zkušenosti jak tento okamžik najít a ztvárnit. Zejména profesionálové používají také dlouhé sekvence k vystihnutí rozhodujícího okamžiku. Když to technika dovoluje, nedivím se, i když je to nuda.     

 

 

 

Oblíbené odkazy