OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Jak fotografujeme » Korekce expozice u zrcadlovek Canon je už uspokojivá

Korekce expozice u zrcadlovek Canon je už uspokojivá

(Toto je pětistý článek na Foto-manii. Děkuji za váš zájem.)

Nedávno jsem napsal článeček s názvem „Korekce expozice u zrcadlovek Canon není ideální“ To platilo mimo jiné i pro ikonický fotoaparát Canon EOS 5D Mark III. Po uvedení 5D Mark IV se situace změnila. Pro korekci expozice není sice explicitně zvláštní ovládací prvek, ale už jde snadno přiřadit tuto funkci dvěma tlačítkům na těle fotoaparátu. Tím docílíme toho, že na fotoaparátu bude přímý ovladač pro clonu, expoziční čas i korekci expozice a hodnotu ISO dopočítá expoziční automatika přístroje, pokud nastavíme manuální režim expozice a automatické ISO. Neboli aktivujeme podivně znějící název expozičního režimu – Manuál s automatickým ISO. Důležitá je možnost korekce expozice. To je pro mě dokonalý expoziční režim protože mám pod kontrolou všechny tři kreativní parametry automatické expozice (clona, čas, korekce expozice) a po očku pozoruji hodnotu ISO, zda je v snesitelných mezích. Když výjimečně není, tak změním požadavek na clonu, čas nebo korekci. Při dnešních možnostech použití vysokých hodnot ISO v kombinaci se světelným objektivem se to téměř nestává. Lze to také ošetřit tím, že nastavíte rozsah použitelných hodnot při automatickém ISO. Pak vám při překročení nastavené maximální hodnoty ISO (nedostatek světla) začne expoziční váha v hledáčku ukazovat podexpozice nebo při přebytku světla přeexpozice. V prvním případě snižuji clonové číslo, protože expoziční čas je obvykle na své limitní hodnotě pro nerozmazání snímku a v druhém případě zkracuji expoziční čas, protože zvyšování clonového čísla by ovlivnilo požadovanou hloubku ostrosti. Při notorickém přebytku světla je tato metoda spíš teoretická a vyhovuje poloautomatický režim priorita clony.

Canon 5D Mark III IV.jpg

Já mám vyvedenou korekci expozice na nejpřístupnější a největší tlačítko, což je SET. Dělá se to v menu zrcadlovky Canon 5D Mark IV, konkrétně v páté kartě ve čtvrtém řádku „Zákaznické nastavení“, položka SET a napíše to: Tlačítko nastavit komp.ex. (drž tlačítko a otoč). Nyní při podržení tlačítka SET a otáčením otočného ovladače nad spouští nastavujete korekci expozice. Tlačítko SET se ovládá palcem a otočný volič ukazováčkem a to je velmi intuitivní. Druhou možností je přiřazení korekce expozice novému čudlíku kolmo nad otočným rychloovladačem na zadní straně foťáku. V tomto ohledu obdivuji přístroje CSC Sony nebo Fujifilm, které mají na horní straně otočný volič, což je pěkný kus kovu, na korekci expozice jako jeden z hlavních ovladačů.

Nastavení manuální expozice s automatikou ISO má své limity. Nejúčinnější je při nedostatku světla. Naopak při přebytku světla z logiky věci nemůžete nastavit nízké clonové číslo a zároveň relativně dlouhý čas expozice, protože ISO končí na hodnotě 100 (eventuálně 50). V takovém případě máte obvykle pole působnosti v expozičních časech. Nastavíte krátký čas expozice, aby automatické ISO oscilovalo od hodnoty 100 do 200 podle charakteru scény. Při změně scény z pohledu expozice se tak mění ISO v intervalu 100 až 200 a tedy stále platí automatické měření expozice. Pokud je pro vás důležitý expoziční čas (zdůraznění pohybu rozmáznutím), tak místo expozičního času pracujete stejným způsobem s clonou.

Ještě je tady jeden zádrhel. Při prioritě clony nebo času a poměrovém způsobu měření expozice se u oblíbeného způsobu ostření namáčkni – překomponuj – exponuj automatická expozice zamkne na prvním namáčknutím neboli na hlavním motivu, který pak má prioritu ve stanovení expozice snímku. Tak tomu není u manuálu s automatikou ISO, kdy se při překompozici mění expoziční hodnoty podle nově definovaných poměrů na scéně. Já to řeším tak, že jsem si vyvedl zamknutí expozice na tlačítko OF-ON, tedy druhé nejlépe hmatatelné a namáčknu spoušť – zamknu expozici – překomponuji – exponuji. To uplatňuji pouze v případě, že je scéna expozičně nesourodá a při překompozici se zásadně změní parametry expozice. V mnoha případech je výhodnější při jakékoliv korekci expozice používat celoplošné měření se zdůrazněným středem a to mění hodnoty expozice při překompozici u všech pokročilých způsobů měření expozice (poloautomatických i manuální s automatickou ISO) stejně jako bodový a částečný.

Je mi jasné, že tento popis se všemi eventualitami se zdá být složitý a příliš teoretický. Mohu vás ubezpečit, že z praktického hlediska neznám lepší nastavení automatické expozice při zhoršených světelných podmínkách. To mám na mysli i exteriér při zatažené obloze nebo snímky ve stínu. Pokud si to osvojíte nejprve nanečisto a potom i ve vypjatých situacích, zautomatizujete si postup tak, že už na něj nebudete muset myslet. Už vám bude jenom dobře sloužit.





Oblíbené odkazy