Jak jsem fotografoval dobu koronavirovou v Teplicích II
Pro jeden severočeský deník jsem dělal fotografie do série článečků „Teplice v době koronavirové obrazem“. Bylo to v době, kdy roušky byly všude povinné. I tady na Foto-manii jsem napsal jeden příspěvek s fotografiemi zde. Protože vás tento příspěvek zajímal a později jsem nafotil další snímky, uveřejňuji druhou řadu fotografií na toto téma z období 7. 4. 2020 až 16. 5. 2020 s popisem snímků z pohledu fotografa. Tentokrát jsem vybral 14 fotografií.
I lidé bez domova nosili roušky, stejně jako policisté, kteří je kontrolují. Čekal jsem na nějaké zajímavé gesto, aby bylo patrné, co se na snímku děje.
Světlo, stín, hloubka obrázku a děvče, které jakoby vychází ze snímku, protože zajímavé jsou zde spíš ty budovy a obloha, ale vzhledem k tématu tam rouška musí být. Při ohniskové vzdálenosti objektivu 24mm a cloně f/8 je vše ostré.
Není divu, že pohled toho pána byl velmi ustaraný a ostře kontrastuje s optimistickou atmosférou na osvětleném pozadí. Mně se tady líbí hloubka snímku a symbolika odchodu z bezstarostných časů.
Diagonální a vertikální linie chodníků propůjčují snímku hloubku a šířku. Horní rám obstarávají jarní květy a listy. Holub ozvláštňuje větší plochu chodníků.
Ohnisková vzdálenost použitého objektivu (200mm) způsobila zahuštění prostoru. Z čím větší dálky fotografujeme, tím jsou zdánlivě kratší vzdálenosti jednotlivých částí scény v prostoru (perspektiva je potlačena). Vybral jsem clonu f/4.5 proto, aby hloubka ostrosti byla menší s ohledem na pozadí a popředí snímku a také proto, abych mohl použít čas expozice 1/1250 vteřiny při nízké hodnotě ISO. Expoziční čas zastavil rozostřené a zastavené kapky v pěkném světle.
Orámování záběru a „ledová“ hora vlevo rámují hlavní motiv.
Zajímavá je hloubka snímku, což v případě vlaku koresponduje s dálkami.
Trochu těžší scéna z pohledu expozice. V autobusu byla relativně tma a nemohl jsem více exponovat, protože pozadí by bylo přeexponované bez kresby. V tento okamžik jsem zvolil kompromis (čas 1/200, f/5.6, ISO 250) a něco jsem doladil ve Photoshopu.
Expozičně je toto opak předešlého snímku. Fotil jsem pozdě večer. Uvnitř trolejbusu bylo silnější osvětlení zářivkami a venku slabé žárovkami. Expozice byla 1/125, 5.8, ISO 6400.
U takto kontaktních záběrů vždy požádám o svolení k fotografování. Zde mladý pár sympaticky zapózoval a na mně už bylo najít správný okamžik záběru.
Totéž jako u předchozí fotografie. I když se jedná o poněkud statickou scénu, vzhledem k tématu je výstižná.
Náhodou jsem se dostal na místo, kde se sešli motorkáři. Jednalo se o žehnání motorek u pravoslavného chrámu Povýšení svatého Kříže na Zámeckém náměstí v Teplicích. Z fotografického pohledu tam bylo hodně zajímavého, až jsem těžko stíhal. Samozřejmě roušky jsou patřičně motorkářské. U posledního snímku splňovala maska kritéria předepsaných roušek. Nakonec jsem tam fotografoval déle a nabídl jsem jim asi 30 snímků, což kvitovali. Pro mě jako reportážního fotografa to byl ostrý trénink zahlédnutí správných okamžiků.