OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Jak fotografujeme » Jak jsem fotil rozsvícení vánočního stromu v Teplicích

Jak jsem fotil rozsvícení vánočního stromu v Teplicích

První adventní neděli na Náměstí Svobody v Teplicích odstartovala ve 14 hodin Teplická vánočka. Je to pěvecká přehlídka dětí z mateřských, základních a středních škol. Radniční zvon se rozezněl v 17 hodin a primátor Hynek Hanza společně s náměstkem primátora Jiřím Štáblem rozsvítili vánoční strom. Oba pánové si zazpívali s dětmi i lidmi v hledišti vánoční koledy a docela jim to šlo. Pravou vánoční atmosféru nezkazil ani malý zádrhel. V 17 hodin a 13 minut vánoční strom zhasl, aby se za 10 minut zase rozsvítil. Je to zachyceno na jedné fotografii a nikomu to nevadilo. Tolik text k fotoreportáži.

Co je nejdůležitější při takové fotografické reportáži? Vnímat výraz fotografovaných a světlo. Z novinářského hlediska je ještě důležité zachytit všechny důležité momenty programu. To jsou v tomto případě mimo klasických snímků ještě záběry primátora a jeho náměstka. Já si před akcí projdu program a zavčasu na místě promyslím místa, odkud budu fotografovat a kdy se dostaví „důležití“ lidé.

Mnoho se toho dá zkazit špatným nastavením expozice fotoaparátu. Expoziční automatika chce mít všechno v průměru středně šedé a to je po setmění problém, protože to vede k přeexponovaným snímkům a vyrušení světelné atmosféry.

Neocenitelným vybavením je v podobných případech fotoaparát se snímačem full frame. Proč? Protože snese vysoký stupně ISO při přijatelném šumu a trochu drsnější úpravy v editoru. Objektiv čím světelnější, tím lepší. Každý foton, který se dostane v podobě světla na snímač fotoaparátu, je dobrý.

Úvaha nad tradičním expozičním trojúhelníkem je zjevná. Expoziční čas nejdelší možný, abych ho udržel v ruce a zároveň zastavil pohyb na scéně. Clonové číslo co nejnižší s ohledem na hloubku ostrosti a hodnota ISO kolik snese fotoaparát. Já volím při večerních záběrech často kombinaci 1/160 vteřiny, F2.8, ISO 800 až 6400. Při použití teleobjektivu a 200mm ohnisku čas 1/200 vteřiny nebo kratší. Samozřejmě blesk je téměř nesmysl, protože při palbě světla vpřed máte kontrolu jenom v jedné rovině. Slovo téměř jsem použil proto, že s velkým zastoupením stálého světla a značnou kompenzací blesku do minusu to lze v některých speciálních případech, kde nehraje moc velkou roli barva a rozložení stálého světla. Používám téměř výhradně manuální režim expozice, kdy mám pod kontrolou všechny tři expoziční parametry a při tom pečlivě sleduji expoziční váhu v hledáčku, která znázorňuje, jak se liší můj návrh expozice od měření fotoaparátu. K měření expozice při velmi slabém světle používám způsob částečný nebo poměrový. Při znalosti svého fotoaparátu a s ohledem na fotografovanou scénu pracuji s různými hodnotami na expoziční váze v hledáčku.

V dnešní fotoreportáži, která čítala 28 snímků je jeden super reportážní, byť technicky trochu horší. Jak jsem uvedl výše, strom zhasl a za ním byly vidět radniční hodiny. To je důkaz, že zhasl, kdy neměl a ten záběr mám (poslední v sérii snímků uvedených níže). Mimochodem u reportážních snímků vítězí obsah snímku a jeho forma nad technickými parametry, samozřejmě s určitými limity.

Vřele doporučuji, aby si méně zkušení fotografové vyzkoušeli fotografování v podobných podmínkách nanečisto, třeba při nějakém stánkovém prodeji později odpoledně, kdy se začíná smrákat. Naostro není prostor pro přemýšlení nad světlem nebo expozicí. To musí být zautomatizováno, aby se mohl fotograf plně soustředit na výběr fotografované scény. Nejhorší záběr je ten propásnutý.

Oblíbené odkazy