OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Jak fotografujeme » Jak jsem fotil na České Miss

Jak jsem fotil na České Miss

Tradičně fotografuji na castingu České Miss. Tentokrát jsem udělal i nějaké instruktážní snímky pro tento článek. Fotografování na podobných akcích je taková reportážní klasika, ale má některá specifika a úskalí. Z hlediska obsahu musíte vyfotografovat stěžejní okamžiky, nějaké zajímavé snímky ze zákulisí soutěže a žánrové momentky. Hledáte fakta pro splnění zpravodajské povinnosti, výraz a emoce. Z hlediska formy stojí za řeč práce s hloubkou ostrosti, vyplnění rámu fotografie a světlo. Musím pořízené snímky co nejdříve odeslat, takže fotím do JPEG. Kdybych měl čas, vyplatilo by se vyhrát si s RAW soubory a pečlivou postprodukcí. Dnes je u reportáží čas rozhodující i za cenu trochu nižší kvalty. Proto vidíte fotografie nedlouho po akcích. Naštěstí si pro sebe mohu v klidu udělat nějaké fotografie a později je prezentovat, ale ne jako aktualitu (to je i případ tohoto článku).

V porotě byla i aktuální Česká Miss Nikol Švantnerová. Expozice 1/250 sec.  f/2,8  ISO 800

¨Další členky poroty, vpravo Lenka Kocmanová Taussigová. Expozice 1/160  f/4,5  ISO 800

K dispozici je umělé světlo a ISO 800 až 1600 to srovná. V některých případech jsem použil blesk. Odrazit jej není kde. Stěny i strop jsou daleko a navíc členité. Já používám blesk rovně, někdy s korekcí a vždy s velkou účastí stálého světla. Viděl jsem i blesk kolmo nahoru nebo 45 stupňů s odraznou destičkou. To má význam tam, kde se může světlo blesku o něco odrazit a vrátit se na scénu, což nebyla tato situace. Je to jako když vyměníte svůj výkonný a drahý blesk za levný, který má o 80 % menší výkon. Blesk maká jak může a stejně neosvítí scénu, když 80 % bez užitku unikne.

Expozice, jak ji změřilo poměrové měření bez korekce 1/125  f/3,2  ISO 500 s dotekem blesku namířeným rovně, jehož výkon jsem snížil o 2/3 EV. Musel jsem fotit z úhlu, aby nebyl vidět záblesk ve skle na pozadí.

Expozice 1/160  f/5,6  ISO 1250 tak, jak ji naměřilo poměrové měření expozice (zaostřeno na obličej).

Jak to bývá u fotografování, světlo je zásadní a v tom byl problém. S jeho barvou si poradí automatické vyvážení bílé solidně, případně ho doladíte v editoru. Lidé musí na slečny dobře vidět a tomu odpovídá množství světla. Výhodou je dobrá světelnost objektivu a možnost nastavení co nejvyšší hodnoty ISO. Občas totiž potřebujete kratší čas expozice (pohyb na scéně) a větší clonu (ostrost hlubší scény). Nejhorší je to s kvalitou světla. Silné reflektory osvětlují scénu nikoli pro fotografy a ještě různé předměty vrhají stíny okolo. Asistent s odraznou deskou tam zaclánět nemůže, takže jste v tom s fotoaparátem a bleskem. Sledujte stíny! Ano, to je důležité a těžké. Každý se zaměří na výraz a zarámování scény, přitom stíny to mohou zhatit. Vykrytí stínů bleskem namířeným rovně je možností, ale někdy jsou stíny od světla blesku nepřijatelné. Musíte dobře vědět, jak nasměrujete blesk, protože jeho stíny dopředu nevidíte. Obecně používejte blesk jenom když není jiného zbytí a míchejte ho co nejvíc se stálým světlem.  

Expozice 1/125  f/3,2  ISO 400 jak změřilo poměrové měření expozice.

1/250  f/3,2  ISO 400 je expozice stálého světla s korekcí - 1 EV. Tím se ztmavilo pozadí. Blesk bez korekce vypíchnul dívku a vyplnil nepěkný stín pod čelistí.     

Co se týká vybavení: Světelný objektiv je nutný, zoom ulehčí a zrychlí práci. Třeba pevné sklo 24 mm f/1,4 je nenahraditelné, ale jenom pro některé záběry, takže hrozí, že než vyměníte objektiv, něco vám uteče. Univerzální je klasický rozsah 24 až 70 mm (plný formát) f 2,8. Mohl jsem se všude dostatečně přiblížit, proto 70 – 200 mm sebou netahám, na rozdíl od módních přehlídek, kde je na molo daleko.

Expozice na stálé světlo 1/160  f/5,6  ISO 640, blesk s korekcí -1/3 EV.

Postupující do semifinále. Expozice 1/160  f/5  ISO 640 v manuálním režimu, nekorigovaný blesk.     

Pokud chci, aby mě pořadatelé i příště udělili akreditaci, snažím se dodržovat psaná i nepsaná pravidla. Nikomu nepřekážet (ani kolegům fotografům), být nenápadný, tvářit se příjemně, poblíž kabinek, kde se soutěžící převlékají, koukat na druhou stranu.

Klasický detail v rozptýleném světle, priorita clony 1/160  f/4,5  ISO 1250. Lepší by byla clona 3,2 nebo 2,8 a nižší ISO.

Oblíbená legrácka. Pečlivě jsem vybral výřez se zrcátkem a motivem, snížil expozici na stálé světlo o 2/3 EV a otočil blesk dozadu na děvčata. Cílem bylo, aby to vypadalo jako v televizoru. 

Fotografování České Miss je příjemná práce, o mnoho lehčí než svatba a těžší než exteriéry s dostatkem přirozeného světla. Konečně můžete si to vyzkoušet v kterémkoliv nákupním centru při nějaké veřejné marketingové akci. 

Na castingu Česká Miss v Teplicích byla i Claudia Schiffer

            

Oblíbené odkazy