OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Jak fotografujeme » Fotografoval jsem skateboarding: Nový skatepark v Teplicích

Fotografoval jsem skateboarding: Nový skatepark v Teplicích  

U nás v Teplicích se v sobotu 23. 9. 2017 otevíral nový skatepark . Pásku přestřihl primátor města Jaroslav Kubera. Název areálu D-Anger odkazuje na rybník a koupaliště Anger, které bylo v těchto místech. Pojďme k fotografování.

Skateboarding  je rychlý, plný adrenalinu a je to taky životní styl. Ta rychlost je náročná pro fotografa i jeho techniku. Něco zachytí i telefon a pro zúčastněné to může být vyhovující dokumentační materiál. Nicméně pro veřejnou prezentaci je nutné patřičné vybavení. Rozhodující je rychlost a přesnost ostření i při slabším světle, rychlost reakce na stisk spouště, rychlost sériového snímání, schopnost zachytit velký rozsah jasů scény a v neposlední řadě možnost výměny objektivu. To zajistí zrcadlovky (DSLR), případně systémové kompakty (CSC). Objektivy se budou hodit dva. 24 až 70 mm a 70 až 200 mm (pro Full-frame). 

Fotograf musí zachytit emoce a vrcholné okamžiky pokud možno v dobré kompozici, kterou může efektivně doladit doma při ořezu snímku. Často se bez ořezu neobejdete, protože v tom fofru je důležitější hlídat výraz, s kterým dodatečně nic neuděláte, než přesné umístění hlavního motivu. Razantnější ořez si můžete dovolit jenom v případě, že máte fotoaparát s velkým snímačem (nejlépe full-frame), protože ořezem bude na snímku jenom obraz z části snímače.       

Technika fotografování

Většinu snímků jsem dělal s průběžným, kontinuálním ostřením Al Servo. Nejprve jsem si našel skatera, který se mi zdál zajímavý pro snímek. Pak jsem ho našel i v hledáčku, zaostřil na něj středovým AF bodem a pod tímto bodem ho sledoval. Měl jsem nastaveno automatické stanovení bodu ostření. Tím jsem zajistil, že když se hlavní motiv trochu odchýlil, zachytil ho sousední zaostřovací bod.

U svého Canonu mám na tlačítku AF-ON nastaveno zastavení zaostřování. Zároveň používám Al-Servo (průběžné ostření). Když chci překomponovat a zajistit, aby foťák nepřeostřil, zmáčknu AF-ON, překomponuji a exponuji. Je to vlastně takový rychlý návrat do módu One-Shot AF a zpátky na Al Servo AF.

Dávám přednost multisegmentovému měření expozice s tím, že ho občas koriguji do plusových hodnot, zejména když je rider v kulminačním bodě proti obloze. Bez korekce dojde podexpozici na úkor světlé oblohy. Přeexponovanu oblohu odstraním dodatečně v RAW konvertoru, případně ji takovou nechám (není podstatná).

Při volbě režimu nastavení expozice jsou možné dva přístupy. Buď můžete použít prioritu času (Tv) nebo clony (Av). V prvním případě zvolíte expoziční čas podle rychlosti pohybu na scéně a požadavku na pohybovou ostrost. Přiřadí se automaticky clona při nastavené hodnotě ISO. V druhém případě nastavíte clonu podle požadavku hloubky ostrosti a poloautomatický režim přiřadí příslušný čas expozice při zvolené hodnotě ISO. Já používám druhý způsob a při tom bedlivě sleduji a měním hodnotu ISO tak, aby byl expoziční čas vyhovující.

Kompozice a výraz snímku 

Rozhodující pro kompozici a výraz snímku je stanoviště fotografa a úhel pohledu. Platí samozřejmě obecná pravidla kompozice, ale ne příliš. To proto, že se jedná o velmi dynamický projev a také alternativní životní styl.

Já bych dal na první místo dobré oko fotografa. Prostě musíte najít místo pro zajímavý pohled a pak zmáčknout spoušť v pravý okamžik. Obsah snímku je rozhodující.  

Dalšími výrazovými prostředky, které se týkají formy zobrazení, jsou: Pohybová neostrost pro umocnění pohybu i za cenu nečitelnosti tváře. Menší hloubka ostrosti za účelem vypíchnutí hlavního motivu.

Skejťácká komunita je osobitá a zvenčí nemusí každýmu sedět. Skejťáci jsou rebelové, ale nekonfliktní  lidé, jen je baví jejich zábava. Mně se mezi nimi fotilo dobře a tady jsou některý snímky.

    

 

Oblíbené odkazy