OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Fotografoval jsem na castingu Česká Miss 2017: Blesk odrazem

Fotografoval jsem na castingu Česká Miss 2017: Blesk odrazem

Vedle reportérských povinností jsem se zaměřil pro tento článek na způsob fotografování při castingu Česká Miss v Mostě. Přivedla mě k tomu mimořádná fotografická situace. V OC Central Most byl světle šedý, hladký strop vzdálený asi 5 m od podlahy. Nazval bych to sen fotografa proto, že jsem mohl bez omezení použít blesk odrazem. V podobných prostorách tomu tak nebývá a při akutním nedostatku světla je nutné použít blesk přímo. To je pro fotografa prekérní situace, protože přímé světlo blesku je bodové a tvrdé. Jenom velké množství stálého světla, tedy velmi vysoké ISO a korigovaný blesk mírně do minusu může mít slušné výsledky u přímého blesku. To jsem tady řešit nemusel.

První vicemiss Natálie Kotková byla v porotě. Čas expozice 1/160 sec., clona 3.2, ISO 640, blesk odrazem s korekcí +1EV, objektiv 90 mm (24x36).

Co je důležité u odraženého blesku?    

Záblesk lze odrazit jenom tehdy, pokud vlastníte systémový blesk s otáčecí a sklopnou hlavou. Čím výkonnější blesk, tím lépe. Také musí být o co světlo blesku odrazit. Nejčastěji to je strop a stěny.   

Tak vypadala celá scéna. Vhodně odražený blesk ji celou pokryl docela rovnoměrně. 1/125, 6.3 (aby byla větší hloubka ostrosti), ISO 800, korekce odraženého blesku +1EV, objektiv 24 mm.

Úhel odrazu = úhlu dopadu. Známá poučka je důležitá proto, abyste věděli, kam natočit hlavu blesku a správně odhadli, co bleskem osvítíte.

Nová výkonná ředitelka České Miss Eva Čerešňáková (Vicemiss 2007) a její přítel Martin Ditmar. 1/250, 4.0, ISO 800, blesk odrazem s korekcí +1EV.

Světlo musí urazit vzdálenost od blesku ke stropu pod nějakým úhlem a od stropu dolů. Někdy je to od zdi nebo kombinace obojího. Intenzita světla přitom ubývá s druhou mocninou vzdálenosti. Ještě dojde ke ztrátě při odrazu. Když k tomu přidáme občas vyšší clonu pro hloubku ostrosti, blesk se směrným číslem menším než 50 nemá nárok.

1/160, 5.6, 800, blesk odrazem +2/3EV musel dosvítit až do stinných míst.

Kompenzace odraženého blesku je obvykle do plusu. Expozice na stálé světlo podle požadované hloubky ostrosti, ale principiálně co nejnižší clona, nejdelší možný expoziční čas a nevyšší snesitelné ISO.

1/160, 3.5, 800, odražený blesk +1EV, objektiv 90 mm.

Proč je odražené světlo blesku kvalitativně tak odlišné? Protože odrazová plocha bodové světlo blesku vrátí jako světlo rozptýlené, jakoby sama byla zdrojem světla.

1/200 (dívka se pohybovala), 5.6, 640. Bez blesku, protože byla scéna nasvícena pro fotografování.

1/125, 5.0, 800, blesk odrazem +1/3EV (stál jsem v úrovni pódia, takže strop byl blíž). Zima a fialové světlo nebylo pro fotografování příznivé.

Reportážní fotograf musí vidět i záběry mimo hlavní dění. Pro starší paní bylo té nahoty až moc na rozdíl od budoucích adeptek na miss.

Blesk je dobrý sluha, ale zlý pán. Pokud ho neovládáte dobře, natropí dost škody. Na druhou stranu je často nepostradatelný. Pokud jej ovládáte, hodně pomůže.

    

Oblíbené odkazy