OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Chcete mít z dovolené zajímavé fotografie?

Chcete mít z dovolené zajímavé fotografie?

Fotografování na dovolené není snadnou záležitostí. Je to proto, že všechno je jinak, než obvykle. Snímky z dovolené mohou být špičkové, pokud si uvědomíte některá pravidla. Jaká to jsou?

Soustřed'te se plně na snímek

Profesionální fotograf musí mít v hlavě pouze zadání, svůj cíl a oprostit se zcela od všeho ostatního. To není na dovolené reálné ani nutné, ale přesný opak, který je obvyklý, škodí snímkům příliš.

Ujistěte se, co fotíte

Zní to poněkud banálně, ale je to nutná podmínka a kámen úrazu. Pojmenujte si snímek před expozicí. To bude námětem (obsahem). Volte nikoli popisné, ale emotivní názvy. Místo moře, slunění, pohoří třeba živel, pohoda, majestátnost. Snažte se, aby fotografie jenom nedokumentovaly místa, kde jste byli a co jste viděli, ale vyjadřovaly vaše pocity.

V době digitální fotografie je velkým pokušením nahradit kvalitu záběru kvantitou a potom vybrat ty dobré. Je to hluboký omyl. Fotograf musí přesně vědět, proč fotí. Pokud tomu tak není, pak naděje na zajímavý snímek je minimální. Také třídění a editace mnoha set snímků podobných, nejasných motivů je nudná a časově velmi náročná činnost.

Hlavní motiv

Každá fotografie musí mít hlavní motiv, který je dominantní a může být podpořen vedlejšími prvky. Při kompozici snímků platí staré přísloví, že méně je více. Věnujte pozornost hlavnímu motivu, který musí být každému patrný.


Hlavní motiv je dominantním prvkem snímku, ač není velký v popředí. Je daleko od ostatních prvků v obraze. Navíc všechno je pravoúhlé mimo umístění dívky ve třetinové kompozici. Evidentní je i dominance významem. Barvy, stíny a nálada by se dala popsat jako “relax u bazénu“ k čemuž přispěl i úhel záběru, který jsem zvolil.


Mnoho detailů a žádný hlavní motiv. Divák marně hledá důvod pořízení snímku. Fotografie má pouze jakousi dokumentační hodnotu.

Oko a mozek

Oko a mozek si vybere ze scény to, co ho zajímá. Krátkodobé jevy nás nezajímají. Mozek ví, že větev nebo sloup trčící z hlavy je dočasný jev, ale na fotografii bude natrvalo. Náš mozek má tendenci v reálu takové jevy bagatelizovat a korigovat. Při umístění hlavního motivu věnujte pozornost celé ploše snímku.  


Noční promenáda na Ibize. Použil jsem blesk smíchaný se stálým světlem. Pozadí tak není utopené ve tmě a dokresluje atmosféru. Zajímavý je údiv ženy na lavičce. Pro sledování hlavního motivu a pozadí mi unikla tyč v popředí, která byla ve tmě málo viditelná, navíc nepodstatná. Protože byla tyč nejblíže fotoaparátu, je na snímku velká, bleskem nejvíce osvětlená a fotografii zcela znehodnotila.


Výraz děvčete odpovídá báječné náladě, kterou sdílí jistě i fotograf. Sloup v pozadí vnímá jako nepodstatný, dočasný jev. Na fotografii je však zásadní a trvalý.  

Pidilidi

Náš systém vidění kompenzuje perspektivní rozdíly velikosti předmětů. Vzdálené objekty zvětšuje a blízké zmenšuje. Pro život je to praktické, pro fotografování nikoliv. Na fotografiích pak jsou vzdálení malí človíčci, kteří se vám jevili pohledem větší, významnější. Fotografovaného postavte blíž k fotoaparátu a dostatečně daleko od pozadí (budovy, vodopádu atd.). Pak divák rozezná postavu i katedrálu. U selfíček se to přímo nabízí. U fotoaparátů s většími snímači zvyšte clonu tak, aby bylo ostré i pozadí.


Kdyby byla dvojice blíž k fotoaparátu bylo by to OK. Druhou možností bylo vyfotografovat dvojici zblízka s detailem hradeb a druhý snímek tento, ale bez stylizované dvojice.

Pozor na exotiku

Zejména na dovolené je nebezpečí, že vás zláká exotická podstata námětu, která sama o sobě neznamená zdařilý, emotivní snímek. Nadšení fotografa z exotické scény neznamená nadšení diváka z fotografie této scény. Mezi tím leží schopnost fotografa.  


Slon v buši je pro nás silným zážitkem. Obávám se však, že v tomto případě pouze v reálu. Autor si fotkou zážitek připomene, ale s ostatními snímek nehne. Vypadá jako podepřená, dvojrozměrná maketa (dvě nohy). Ještě, že ho zreálňuje ten trus.


Opět slon v buši, ale tady fotograf viděl zajímavý záběr. Pohyb slona, struktura popředí, krásné světlo. Navíc kontrast mohutného tlustokožce a malého opeřence je zajímavý i vtipný. Na rozdíl od prvního slona tento snímek zaujme diváka nejen přítomností slona.

Hlavní prvky kompozice

Snímky z dovolené mohou být špičkové, když budete dodržovat jisté zákonitosti, či doporučené rady, chcete-li. Jaká jsou hlavní kompoziční pravidla pro fotografování na cestách?

  • Vyplňte snímek tak, aby nikde nebyly zbytečné plochy. Fotografie je mnohem menší než reálná scéna. Volte bližší pohledy. Klasická věta zní: „není-li vaše fotka dostatečně dobrá, jděte blíž“.
  • Konstrukce fotoaparátu vás navádí fotografovat na šířku. Snímky na výšku bývají často zajímavější. Oblíbené fotografické knihy bez fotografií na výšku jsou nudné. Foťte také na výšku. 
  • Dodejte snímkům hloubku. Zejména u fotografií krajin zachyťte popředí, případně střed a pozadí.

Kompozice fotografie významně přispěla k prostorovému vjemu. Zužující se diagonální linie v popředí, střed a pásmo hor v pozadí. Mlha snímek zjednodušila. Světla a stíny působí dramaticky.    

  • Silným prvkem kompozice jsou linie, které spolehlivě vedou pohled diváka třeba k hlavnímu motivu. V přírodě převládají nerovné linie, které cítíme jako klidné a měkké. Svislé a vodorovné linie působí statičtěji, vyjadřují stabilitu. Úhlopříčné linie vyjadřují směr a působí velmi dynamicky. Hledejte linie.

Dominantní prvek v popředí doplňuje druhý, vzdálenější, který je umístěn příčně. Všechny linie, včetně rovného horizontu, vedou do stejného úběžníku mimo snímek, což je významným dynamickým prvkem.

  • Umístěte rozhodující obrazové prvky v třetinové kompozici. Rozdělte pomyslně snímek dvěma čarami na tři stejné díly svisle i vodorovně. Čtyři průsečíky a čtyři přímky stanoví kompozičně významná místa. Tam umístěte důležité prvky kompozice. Třetinová kompozice působí příjemně dynamicky, přirozeně a harmonicky.
  • Horizont je významným grafickým prvkem, zejména u krajinářské fotografie a má být vodorovný, pokud takový opravdu je. Protože na malém displeji nebo v hledáčku to nemusí být patrné, udělejte případnou korekci při úpravách v editoru. Přirozenějším pohledem je níže umístěný horizont. Obecně platí, že nižší horizont zdůrazňuje prostor, dálky. Vysoký horizont akcentuje popředí. V hledáčku nebo na displeji bývá pomocná mřížka, podle které snadno srovnáte horizont stejně jako vertikální linie. Můžete to udělat také pomocí okrajů hledáčku (displeje). Horizontály budou vodorovné s horním a dolním okrajem a vertikály s krajními okraji.   

 

  • Pokud to umožňuje větší senzor vašeho fotoaparátu, pracujte s hloubkou ostrosti. Nižší clonové číslo, delší ohnisková vzdálenost objektivu a menší odstup, snižují hloubku ostrosti. Můžete tak efektivně zjednodušit scénu nejenom u portrétů.

 

Částečně rozostřené pozadí, ale hlavní motiv je zasazen do prostředí. Fotografováno zrcadlovkou s větším snímačem (APS-C).

  •  Portrétem můžete nazvat vše na snímku od části tváře, po celou postavu. Velký detail zabírá tvář nebo její část. Detailem je hlava až k ramenům. Polodetail rámuje fotografovaného v pase. Polocelek obsahuje též nohy zobrazené do půlky stehen nebo lýtek. Celek pak celou postavu. Takové ořezy lahodí oku. Neřežte portrétovaného v kloubech.

 

  • Při fotografování lidí většina začátečníků z neznámých důvodů umístí hlavu doprostřed záběru s velkou plochou nad ní. Umístěte oči fotografovaných do blízkosti horní přímky třetinové kompozice nebo výš. Ve směru pohledu nebo pohybu by mělo být víc místa.  

 

Polodetail, kde je stěžejní výraz fotografovaných.

  •  Skupiny a skupinky aranžujte do jakýchsi trojúhelníků, případně vln. Netvořte řady, kdy jsou oči v jedné přímce. Takové skupiny vypadají jako vojenské.

 

  • Vděčné snímky dětí jsou o výrazu. Naštěstí děti jich obvykle spontánně nabídnou nespočet. Nenechte se zlákat pohodlnější kompozicí z nadhledu. V pozadí je pak tráva, dlažba nebo písek. Děti, sedící postavy a domácí zvířata snímejte vsedě nebo vleže „z očí do očí“ tak, aby podélná osa objektivu byla pokud možno rovnoběžná s terénem. Hlavní objekt tak zasadíte do kontextu a máte možnost i uplatnění různé hloubky ostrosti.   

 

Na snímku je nejpodstatnější výraz dívky, tedy zachycení správného okamžiku a volba záběru „z očí do očí“. Fotografie dětí v akci obvykle vycházejí lépe, než komponované snímky.

Pokud jste příležitostnými fotografy, nemyslím, že rodinu u moře budete fotografovat vleže, ze stromu, při východu slunce atd. Nicméně když budou všechny snímky pořízeny ze stejného úhlu (vestoje, v přirozené výšce očí), vzdáte se dobrovolně mnoha zajímavých pohledů na fotografovanou scénu a taky to bude velká nuda. Hledejte různé méně obvyklé pohledy. Prostě nemyslete v rámci možností při fotografování na nic jiného, než na přijatelný obsah s přihlédnutím k základním pravidlům kompozice.


Vyfotografovat známou barcelonskou katedrálu bez všudypřítomných stavebních jeřábů není téměř možné. Navíc je zde malý odstup, mnoho lidí a stavba je hodně členitá. Na dovolené, při nedostatku času jsem ve vhodném místě otočil širokoúhlý objektiv nahoru. Díky perspektivnímu zkreslení se na snímku zobrazila relativně velká větev v popředí, která vytváří hloubku. Věže se poněkud zeštíhlily. O jakou katedrálu jde, je jasné a minimalistická kompozice eliminovala vše rušivé.

Vaše fotografie z dovolené bývají dlouho uchovávány třeba i pro příští generace. Až se budou ptát „kdo to fotil“ může mít tato otázka dva důvody. Teď už to bude jistě ten pozitivní. V této souvislosti vřele doporučuji několik nejlepších fotografií nechat vytisknout. Garantuji vám, že občas může někdo vytáhnout krabici se starými fotografiemi na rozdíl od těch v nulách a jedničkách.  

                                                                        Hlouběji do tajů fotografování proniknete v dalších článcích rubriky Jak fotografujeme

 

Oblíbené odkazy