OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » Canon šlápl do lejna

Canon šlápl do lejna

Před třemi týdny Canon představil svoji inovovanou entry level full frame DSLR. Canon napínal své zákazníky a „zaručených“ zpráv bylo za poslední rok mnoho, jak co se týče specifikace, tak data oznámení novinky. Pět let je hodně dlouhá doba a už tady se dostal Canon za čáru. Nikon a zejména Sony na tom byly mnohem lépe. My zákazníci jsme si řekli: Canon si dává načas, aby vše dobře promyslel a odzkoušel. Bude to bomba a těch pět let vývoje se zapomene.

Když jsem viděl první specifikace Canonu 6D Mark II, bylo vše OK a napsal jsem celkem pochvalný článek (až na tu dobu) zde. Teď po třech týdnech dostaly prestižní zahraniční servery novinku k odzkoušení a vybuchla bomba.

Dynamickým rozsahem zaostává Canon 6D Mark II i za moderními fotoaparáty  se snímačem APS-C

Kdyby to byl nový Čínský full frame, tak to bude blbé, ale řekněme pochopitelné. Co však ten Canon? V této kategorii fotoaparátů je to naprosto nepochopitelné. Full frame si koupí pokročilí fotografové a než utratí nemalý peníz, přesně si zjistí všechny informace. Pokud chce Canon ušetřené peníze vrazit do reklamy, zle se přepočítá. Není to prášek na praní a reklama nemůže nahradit postarší snímač nového fotoaparátu, zejména v této kategorii. Velký dynamický rozsah zaznamenaných jasů je jedním z hlavních důvodů přechodu na plnoformátový fotoaparát. Vytáhnout detaily ve stínech v relativně slušné kvalitě je to, co chceme od FF.  

Jak to tedy je? Proč to tak je?

Designy snímačů Canon poslední dobou dohánějí snímače Sony a Thoshiba. Kvalitní technologie snímačů, které se objevily v EOS 80D a EOS 5D IV nebyly použity v EOS 6D II a nový fotoaparát má menší dynamický rozsah. Je to dobře patrné z grafů testu zde. A skutečně, i z prvních testovacích obrázků jsou srovnatelné snímky z EOS 80D čistší i z hlediska šumu. Expoziční (ne) pružnost vrací novinku níž než EOS 6D.

 

Pokročilý fotograf může nejvíc vytáhnout z RAW dat fotoaparátu, kde mimo jiné snadno zdůrazní detaily ve stínech při nižších hodnotách ISO, kde nejčastěji fotografuje a nekazí to šum. A právě v těchto parametrech bychom očekávali od moderního plnoformátového fotoaparátu maximum. A to se u EOS 6D II neděje ani oproti APS-C fotoaparátu EOS 80D, protože stíny příliš brzy nemají žádnou informaci, díky menšímu dynamickému rozsahu snímače. Zatím to potvrdily dva nezávislé testy provedené různými metodami (první je onen graf a druhý je zde). To je fakt na harakiri.

Cenová politika

Canon 6D Mark II avizují české obchody za 56 990 Kč. Ekvivalent Nikon D750 je za 49 990 Kč a vlastně už není ekvivalentem, protože Canon 6D II se posunul do samostatné kategorie: Drahý plnoformát s vlastnostmi levného APS-C. Vůbec nevidím důvod, proč si kupovat nový Canon 6D II, leda jako sponzoring pro Canon. Vlastně ještě jeden, poslední trumf má Canon. Může nabídnout širokou škálu kvalitních objektivů všech kategorií a dalšího příslušenství. Kdo vlastní několik objektivů na Canon, filtry, blesk a jiné, obtížně bude měnit značku. I když teď už to hrozí.  

K tomu všemu vynikající Canon EOS 5D Mark IV je za 99 990 Kč a jeho stejně vynikající soupeř Nikon D810 za 79 990 Kč. 

Sony číhá

Full frame systémové kompakty Sony dělají vrásky Canonu i Nikonu. Bez složitého zrcátka jsou to menší a lehčí přístroje, dnes už rychlejší s lepším obrazovým výkonem. Jediné minus je vysoká cena nejnovějších technologií (Sony A9) a menší výběr velmi drahých objektivů. Na prvním problému už Sony pracuje. Na podzim letošního roku má přijít levnější Sony A7 III se stejným snímačem a systémem autofokusu jako má A9. Že nebude mít šílenou frekvenci 20 fps není podstatné, vždyť zrcadlovky to nemohou dosáhnout ani teoreticky. Jestli zapracují i na objektivech a cena A7 III bude jenom o málo vyšší než u A7 II (stojí 44 990 Kč), tak je s mamuty konec. Tak mě napadá srovnání 45 zaostřovacích bodů nového Canonu  6D Mark II, které se krčí při sobě uprostřed hledáčku s 693 body při pokrytí hledáčku 93% u Sony A9. Další technologicky nepřekročitelný limit DSLR zrcadlovek.

Tady je jeden příspěvek v diskuzi k EOS 6D II, který je srozumitelný a typický pro mnoho dalších: „Přešel jsem z Canonu na Sony. Dokonce i skutečně levný Sony Alpha 6000 (2014) nebo Sony 7 (2013) je lepší než Canon 6 D MK II, jehož snímač je 5 let zpět. Možná, že v roce 2020 Canon dosáhne úrovně Sony 7RII (2015) nebo Nikon 810 (2014). Bye Bye Canon spi sladce :).“ Samozřejmě je tam také hodně poznámek o staré technologii pro výrobu snímače nového Canonu nebo záměru neohrožování prodejů EOS 5D Mark IV, kde je velká marže.

Důvody zařazení technologicky zaostalého snímače do nového Canonu 6D II nejsou tak podstatné, i když něco o charakteru značky řeknou. Důležité je to, že pokud si ho někdo za dost peněz koupí, bude se s ním trápit tak 5 let do další inovace, tj. do roku 2022. Kde bude v té době konkurence?

Zdá se, že Canon šlápl do lejna a hazarduje se svojí pověstí.        

 

Oblíbené odkazy