OK

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie. Více informací

Úvodní stránka » Home » 10 ikonických fotografií všech dob

10 ikonických fotografií všech dob

Hodnocení fotografií je velmi individuální, subjektivní. Jsou snímky, které jsou slavné. Široká shoda na jejich kvalitě je pak objektivním měřítkem takových mimořádných fotografií. Vybral jsem deset ikonických fotografií všech dob, které ovlivnily jejich tvůrce i ostatní fotografy, širokou veřejnost i vlády. Klišé prví, že „jeden obrázek vydá za tisíc slov“. S tím bych souhlasil.  

1960 Alberto Korda. Portrét Che Guevary s názvem GUERRILLERO HEROICO byl, je a bude symbolem vzpoury a sociální spravedlnosti všech levicových revolucionářů. 

1954 Matty Zimmerman. Nesmrtelný obraz Marilyn Monroe, která zemřela  roku 1962 ve 36 letech. Dodnes je Marilyn Monroe nejen americkým sexuálním symbolem. K tomu přispěla i tato fotografie s nevinně svůdnou pózou na mřížce ventilátoru metra na Manhattanu.  

1960 Ansel Adams. Moon and Half Dome. Yosemitský národní park, USA. Hra světel a stínů s vysokým kontrastem. 

1945 Alfred Eisenstaedt. Líbající se zdravotní sestřička s námořníkem na Times Square pár minut po kapitulaci Japonska. Asi nejikoničtější fotografie polibku všech dob.  

1960 René Burri. Muži na střeše v Sao Paulu. Když se na snímek dívám, mám pocit, že jde o 3D obraz. Muži na střeše jsou také odděleni symbolicky s těmi na ulici.

1972 Nick Ut. Fotografie napalmového útoku ve Vietnamu změnila život nejen fotografovi, ale také utíkající popálené dívce. Nick Ut za ni dostal Pulitzerovu cenu, Kim Phúc, běžící dívka, má sice dodnes jizvy na těle, ale z Vietnamu ji odvezli do Toronta, kde založila rodinu a vede neziskovou organizaci na pomoc válečným obětem. Veřejnost zavalovala fotografa děkovnými dopisy, že ukázal pravou tvář války ve Vietnamu, a i díky tomuto má dodnes Amerika velké trauma z této války. Jediná fotka napalmového útoku letadel USA na vesnici Trang Bang dokázala úplně změnit vnímání veřejnosti celého konfliktu. Nick Ut a Kim jsou přátelé.

1989 Jeff Widener. Protesty a krveprolití na náměstí Nebeského klidu v čínském Pekingu mají jednu ikonickou fotografii, kdy se koloně tanků čínské lidové armády postavil muž s nákupními taškami. Chvíli se nic nedělo, ale poté ho začal první tank objíždět, muž se ale nedal a vylezl na něj a mlátil do kovu tak dlouho, až se otevřel poklop a on začal promlouvat k vojákům. Poté ho nějací lidé odvlekli a dodnes se neví, jestli žije, nebo ho popravili. Neznáme ani jeho jméno. Fotka je v Číně dodnes zakázaná.

1993 Kevin Carter. Za fotografie zobrazující hladomor v Sůdánu získal Kevin Carter Pulitzerovu cenu, která je nejvyšším oceněním fotoreportérské práce. Nedlouho poté ve věku 33 let spáchal sebevraždu. Viděl příliš extrémně ošklivých situací. Tento snímek se poprvé objevil 26. 3. 1993 v New York Times. Mnoho lidí kontaktovalo noviny a zajímalo se o osud dívky na snímku. Její osud známý není, ale tušíme jej.

1951 Arthur Sasse. Albert Einstein jak jej neznáme v den svých 72. narozenin. Kontrast tváře světoznámého génia a sympaticky poťouchlá grimasa učinily tuto fotografii slavnou.   

1984 Steve McCurry. Afgánská Mona Lisa by se dala nazvat mladá dívka na fotografii. Její vesnici napadli sovětští vojáci s vrtulníky a zabili oba rodiče. Se sourozenci a babičkou šla přes hory do uprchlického tábora Nasir Bagh v Pákistánu. Tady ji potkal Steve McCurry. To všechno je na fotografii zaznamenáno. 

Reakcí na autorovu invenci realizovat svojí vizi jsou přijatelné emoce zprostředkované vizuální cestou. Nástrojem jsou zaznamenané rozhodující okamžiky, výrazy osob, kontrasty obsahů, umístění prvků obrazu, světlo, linie, tvary, rytmus, vzor, struktura.  Všeobecná míra zaujetí je měřítkem emocionálního účinku snímku a svědčí o jeho kvalitách. U ikonických fotografií je toto v nejvyšší míře prověřeno.   

Oblíbené odkazy